پرسش های متداول پرسش های متداول

افرادی كه گوشي هوشمند ندارند چگونه ميتوانند غیرحضوری انتقال وجه دهند؟

این امکان، با استفاده از فعالسازی از طریق پیامک در خودپرداز بانک مسکن و طبق دستورالعمل تدوین شده و موجود در پرتال بانک قابل استفاده است. همچنین از دیماه سال جاری و با راه اندازی سامانه ی هریم بانک مرکزی امکان دریافت رمز دوم پویا پس از تایید شماره موبایل در درگاه های پرداخت اینترنتی فراهم خواهد شد.

برای ثبت توكن پیغام "اتصال اینترنت گوشي خود را چك نمایید" اعلام ميشود، در صورتيكه اینترنت مشكلي ندارد.

این اشکال در نسخه جدید اپلیکیشن رمزنما مرتفع شده و از پرتال بانک قابل دریافت است.

آیا برای استفاده از برنامه نرم افزاری رمزنما نیاز به اینترنت هست؟ در صورت نداشتن اینترنت و یا قطعي اینترنت چه راهكاری اندیشیده شده است؟

در اپلیکیشن رمزنما، هنگام ثبت اطلاعات جهت دریافت توکن، دسترسی به اینترنت الزامی بوده اما پس از دریافت توکن نیازی به اتصال به اینترنت وجود نداشته و قابلیت دریافت رمز به صورت آفلاین وجود خواهد داشت. در صورت عدم دسترسی به اینترنت یا قطعی آن هنگام فعالسازی از طریق اپلیکیشن، می توان با مراجعه به خودپرداز بانک مسکن، فعالسازی از طریق پیامک انتخاب شده و از روش پیامکی برای دریافت رمز استفاده گردد.

رمزپویای صادر شده تا چند دقیقه اعتبار داشته و در مواردی كه پیامك دیر به گوشي ما مي رسد، چه اقدامي باید انجام گردد؟

رمز پویا تا 120 ثانیه اعتبار خواهد داشت. با توجه به امکان وجود اختلال در زیرساخت خارج از بانک و هرگونه اختلال اپراتورها در ارسال پیامک، توصیه می گردد که فعال سازی و اخذ رمز دوم پویا از طریق اپلیکیشن انجام گیرد. در صورت عدم دریافت رمز دوم پویا در مهلت مقرر، الزام است دوباره درخواست رمز با تغییر محل مشتری که آنتن دهی بهتری وجود داشته باشد تکرار گردد. لیکن به دلیل ماهیت آفلاین اپلیکیشن رمزنما و امنیت بالای نرم افزار فوق در صورت دسترسی به گوشی هوشمند، اکیداً توصیه می گردد از اپلیکیشن مذکور به جای روش پیامکی استفاده گردد.

پیغام " به علت روت بودن گوشي ، امكان فعال سازی نرم افزار وجود ندارد" مي باشد . چه اقدامي باید برای نصب برنامه انجام شود؟

به دلیل اهمیت بالای حفظ کلیدهای محرمانه مشتری و لزوم تامین امنیت اپلیکیشن بانکی رمزنما و جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه و با توجه به بخشنامه  بانک مرکزی مورخ98/07/11  ،امکان استفاده از این نرم افزار در گوشی با نسخه نامعتبر اندروید یا iOS وجود نداشته و الزم است نسخه ی معتبری از سیستم عامل مورد نظر نصب گردد.

براي افرادي كه تلفن همراه ندارند و مي خواهند با استفاده از لپ تاپ از اينترنت بانك استفاده نمايند چه تدابيري انديشيده ايد ؟

با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده شماره 234753/98 مورخ 11/07/98 از سوی بانک مرکزی، فعالسازی رمز دوم پویا صرفا از طریق ثبت شماره تلفن همراه منسوب به شخص قابل انجام میباشد، لذا دارا بودن تلفن همراه جهت استفاده از رمز پویا الزامی میباشد.

برای گوشي های آیفون نصب رایگان آن فعال نیست. چرا باید برای نصب برنامه هزینه پرداخت كنیم؟

مشکلات بیان شده به علت تحریم اپلیکیشن های ایرانی بخصوص نرم افزارهای بانکی از سوی شرکت آمریکایی اپل می باشد. سایت های سیبچه و iApps با ضمانت ارائه نسخه پایدار این اپلیکیشن ها اقدام به دریافت وجه مینماید. در این راستا، با توجه به اهمیت کارکرد مداوم اپلیکیشن های بانکی ماند رمزنما، نیاز به برخورداری از این ضمانت وجود خواهد داشت. الزم به توضیح است، دانلود تمامی اپلیکیشن ها از بازارچه های اینترنتی فوق الذکر، تحت قوانین و مقررات شرکت های مربوطه میب اشد و بانک از حق اشتراک های این سایت ها منتفع نمی گردد.

نرم افزار پس از ورود رمز، متوقف شده و از برنامه خارج مي شود.

نرم افزار پس از ورود رمز، متوقف شده و از برنامه خارج مي شود.

افرادی كه در خارج ایران بوده و امكان دسترسي به دستگاه خودپرداز را ندارند چگونه مي توانند رمز دوم پویای خود را فعال نمایند؟

با توجه به محدودیت های ارسال پیامک جهت فعال سازی به مشتریان خارج از کشور و لزوم تایید شماره همراه مشتری ،فعال سازی با حضور مشتری یا نمایندهی قانونی وی و با استفاده از درگاه های معرفی شده ی بانک صادرکننده میسر میباشد. لذا در حال حاضر، در صورت انتخاب وکیل حاضر در داخل ایران، دریافت توکن فعال سازی رمز پویا قابل انجام بوده و با نصب نرم افزار رمزنما توسط مشتری و اخذ توکن از وکیل مذکور امکان استفاده از این خدمات فراهم می باشد. لیکن راه حل های جایگزین همچون فعال سازی خدمات رمز پویا از طریق اینترنت بانک در حال بررسی می باشد که به محض تایید اطلاع رسانی مناسب در این خصوص صورت می پذیرد.

اگرسیستم عامل گوشي ویندوز باشد و با توجه به اینكه نرم افزار بانك مسكن برای این سیستم طراحي نشده است، تكلیف این دسته از مشتریان چیست ؟

با توجه به سرویس پیاده سازی شده، این دسته از مشتریان میتوانند از سرویس پیامکی دریافت رمز یکبار مصرف استفاده نمایند.